China construiește un motor cu reacție hipersonic de 16 ori mai rapid decât viteza sunetului
Un motor hipersonic care ar putea circula cu viteza de 16 ori mai mare decât a sunetului a fost testat cu succes într-un tunel eolian din China.
Prototipul este numit motorul Soramjet și, dacă este vreodată va fi instalat în avioane comerciale, ar putea permite călătoria către orice parte a lumii în mai puțin de două ore.
Cercetătorii din Beijing care au condus proiectul spun că motorul ar putea fi folosit pentru a alimenta avioanele care decolează de pe o pistă obișnuită, ar zbura pe orbită și ar ateriza pe un aeroport, după ce au reintrat în atmosfera planetei.
Dacă astfel de motoare hipersonice ar fi vreodată date în uz, ele ar putea fi folosite și ca arme militare devastatoare
Testele la tunelul de șoc JF-12 din Beijing au fost efectuate până la de nouă ori viteza sunetului (viteza sunetului este de 1234 de kilometri la oră).
Experimentul a fost un succes și motorul funcționa constant, relatează South China Morning Post. Cercetătorii au dezvăluit tehnologia revoluționară într-o lucrare științifică publicată de Jiang Zonglin, profesor la Academia de Științe din China.
Succesul a fost posibil prin adoptarea unei abordări diferite față de a celeilalte forme cunoscute de motoare cu reacție hipersonică, cunoscute sub numele de “scramjets”. Acestea sunt diferite de motoarele tradiționale cu turboreactor văzute pe avioanele actuale și nu au piese în mișcare.
În schimb, își folosesc viteza rapidă pentru a comprima aerul și acesta, la rândul său, arde combustibilul, creând propulsie. Cu toate acestea, aceste motoare, care sunt încă în faza de testare și încă nu au aplicații în lumea reală, au un defect major care le împiedică să depășească de șapte ori viteza sunetului.
Dependența de comprimare a aerului în fața motorului și utilizarea acestuia înseamnă că undele de șoc inevitabile – brațe sonore – ar stinge flăcările, forțând motorul să se întrerupă. Soramjets se bazează pe o teorie prezentată inițial de un inginer numit Richard Morrison în 1980, care a spus că undele de șoc ar putea fi folosite pentru a aprinde combustibilul.
Cum funcționează tehnologia acestui motor hipersonic
Potrivit raportului, noul motor constă dintr-o intrare a aerului într-o singură etapă care îl direcționează într-o cameră de ardere, unde aprinde combustibilul cu hidrogen de la bord.
Profesorul Jiang a condus o echipă de experți care a început să construiască o mașinărie care utilizează această tehnică de la zero. A fost un succes și, spre deosebire de scramjets, noul design a reușit să funcționeze până la viteze care au depășit de nouă ori viteza sunetului.
Tunelul eolian nu a reușit să reproducă condiții dincolo de aceasta și nu există încă un laborator pe Pământ care să poată testa ipoteza că ar putea funcționa la de 16 ori viteza sunetului.
Acest proiect se datorează investițiilor pe care guvernul chinez le are în programul hipersonic, care ar proiecta și niște arme care sunt învăluite însă în mister.